Facebook

Toegangsplan

Toegangsplan

Contacteer de gemeentediensten

Elektronisch loket

Fixmyuccle

Verklaring gegevensbescherming

U bent hier: Home / Bestuur / Burgerlijke stand / Geboorten

Geboorten

laatste wijzigingen :(22/01/2019)

Elk kind dat in Ukkel is geboren moet binnen de 15 dagen na de bevalling bij de plaatselijke ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Ukkel aangegeven worden, door de vader, door de moeder of door beiden.

Waar? Wanneer?

Bij het gemeentebestuur, elk wekdag tussen 8u30 en 15u00

Jean Vander Elstplein, 29 - 1180  Ukkel (Tel 02/348.67.05 Fax :02/348.66.64) of

In de Europa Ziekenhuizen, Site St-Elisabeth, in het bureel van de Burgerlijke Stand T : 02/614.22.25 Fax : 02/614.22.34 maandag woensdag en vrijdag tussen 9u30 en 11u30 (allen voor gehuwd ouders of ouders in bezit van een erkenning voor de geboorte).

Vereiste documenten om aangifte te kunnen doen :

  • De informatiedokument overhandigdt door het ziekenhuis (document via eBirth) ;
  • het huwelijksboekje of huwelijksakte van de ouders indien 
  • in geval van erkenning  (ouders niet gehuwd) is een erkennigsakte voor de geboorte verreist ;
  • de beide identiteitskaarten 
  • formulier van verklaring van naamkeuze getekend door de moeder

Documenten overhandigd bij de aangifte :

  • een formulier voor de verplichte inenting tegen polio. Zodra de kinderarts dit document ingevuld heeft, zal dit aan de dienst  kinderopvang en familie (Victor Gambierstraat 21) of de gelijknamige dienst van de woonplaats overgemaakt worden ;
  • een geboortepremie wordt toegekend voor de geboorte van een kind waarvan de moeder effectief in Ukkel woont en die ingescreven is in de bevolkingsregisters op het ogenblik van de geboorte;
  • een attest voor de kinderbijslag ;
  • een attest voor het ziekenfonds ;
  • een inentingskaart.

De dienst kan u meer inlichtingen geven in verband met :

  • de erkenningen ;
  • opstellen van naam en voornamen ;
  • verandering van naam/voornaam
  • verbetering van akten ;
  • betwisting van en het onderzoek naar het vaderschap
Er bestaat een materniteit in Ukkel :
 
- Sint Elisabeth, Defrelaan, 206, - Ukkel - tel : 02.614.22.25
 

Erkenningen

Erkenning is een vrijwillige akte waardoor niet-gehuwde ouders of co-moeders de afstamming langs vaderszijde kunnen laten vaststellen. U kunt een kind erkennen voor de geboorte, bij de geboorteaangifte of na de geboorte.

ERKENNING VAN VADERSCHAP OF CO-MOEDERSCHAP

Dankzij prenatale erkenning kan het vaderschap officieel vastgesteld worden voor de geboorte. De toekomstige moeder moet sinds meer dan 300 dagen alleenstaand of gescheiden zijn. De aanwezigheid van beide toekomstige ouders is vereist.

POSTNATALE ERKENNING VAN VADERSCHAP OF CO-MOEDERSCHAP

Dankzij postnatale erkenning kan het vaderschap of het co-moederschap officieel vastgesteld worden na de geboorte van een kind waarvan enkel de afstamming langs moederszijde vaststaat. De aanwezigheid van de moeder is noodzakelijk bij minderjarige kinderen, moeder en kind moeten aanwezig zijn als het kind ouder is dan 12 jaar.

NOODZAKELIJKE FORMALITEITEN

Voor elke erkenning moet er akte genomen worden van een aangifte van erkenning bij de gemeente van de woonplaats van een van de ouders, co‑moeders of het kind. Het gaat om een verplichte administratieve formaliteit, voorafgaand aan elke erkenning. De aanwezigheid van de BEIDE ouders is vereist.

Vereiste documenten voor de vaststelling van de aangifte van erkenning

Voor zo exact mogelijke inlichtingen over de te vervullen formaliteiten en over de nodige documenten met het oog op de aangifte van erkenning, meldt één van de ouders (of beiden) zich op het departement Burgerlijke Stand van de gemeente, voor zover ten minste één van de ouders gedomicilieerd is in Ukkel. Hij/zij moet zijn/haar identiteitskaart bij zich hebben, alsook een kopie van de identiteitskaart (of van het paspoort) van de andere ouder. De lijst met nodige documenten wordt aan de betrokkenen meegegeven. Deze lijst is niet‑limitatief en verschilt naargelang elke specifieke situatie.

Inlichtingen: 02/348.67.05

 

 

 

 

Document acties

Wijziging van de openingsuren van het gemeentebestuur tijdens de zomer

Van 8 juli t.e.m. 23 augustus 2019 zijn de gemeentediensten toegankelijk voor het publiek van 7.30 tot 13.30 uur, met uitzondering van de loketten van de dienst Stedenbouw die enkel open zijn van 9 tot 12 uur. Er is geen avondpermanentie.

Opgelet !!!

Van 24/06 tot 2/09/2019 moet u voor reispassen en uittreksels uit het strafregister naar de 3 Auguste Dansestraat 3 (benedenverdieping) gaan en niet naar de 3de verdieping op het gemeentehuis. Omwille van de vervanging van de lift van het gemeentehuis werd een tijdelijke verhuizing voorzien om de toegang tot deze diensten te vergemakkelijken.

Lopende wegwerkzaamheden

Agenda

 

« augustus 2019 »
augustus
MaDiWoDoVrZaZo
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Agenda
Jaarlijkse tentoonstelling van Uccle Centre d'Art 06-06-2019 - 23-06-2020 — Kunstenhuis Ukkel - Dekenijstraat, 102
Muziek in het park op 18 augustus 2019 18-08-2019 16:00 - 17:00 — Wolvendaelpark - Toegang : Rodestraat / Wolvendaellaan
Muziek in het park op 25 augustus 2019 25-08-2019 16:00 - 17:00 — Wolvendaelpark - Toegang : Rodestraat / Wolvendaellaan
Muziek in het park op 1 september 2019 01-09-2019 16:00 - 17:00 — Wolvendaelpark - Toegang : Rodestraat / Wolvendaellaan
De Rommelmarkt voor Kinderen 08-09-2019 09:00 - 18:00 — Wolvendael Park
Aankomende agenda-items...

 

Kaart met duurzame middelen

Agenda 21

Fairtradegemeenten

Energieloket